Σε συνέχεια της από 13-10-2018 ανακοίνωσης του γραφείου μας και για την
πληρέστερη ενημέρωση των ενδιαφερομένων (Ενστόλου προσωπικού της ΕΛΑΣ), παραθέτουμε
τα ακόλουθα:
Όσες σχετικές με το ζήτημα αυτό αγωγές έχουν κατατεθεί το πρώτο τρίμηνο
του έτους 2017 αναφέρονται στην διεκδίκηση των επιδομάτων εορτών και αδείας,
υπό την ισχύ του προηγούμενου μισθολογίου σας, ήδη καταργηθέντος από την 01-01-2017 και αφορούν προφανώς την
τελευταία διετία ισχύος του μισθολογίου αυτού (2015-2016). Κατά συνέπεια η
κρίση περί την συνταγματικότητα της διάταξης της υποπαρ. Γ1 της παρ. Γ του
Ν.4093/2012, για την πλήρη κατάργηση
των επιδομάτων των εορτών, από το αρμόδιο ΣΤ΄ Τμήμα, είναι προφανές ότι αφορά
το προηγούμενο καταργηθέν μισθολόγιο και ουδεμία επιρροή δύναται να έχει στο
ισχύον του Ν. 4472/2017 συναφώς δε και
στην διεκδίκηση αυτής της παροχής για την διετία 2017-2018 που εκπνέει σε δύο περίπου μήνες.
Ακόμη δηλαδή και ενδεχόμενη κρίση αντισυνταγματικότητας θα αφορά τα
επιδόματα αυτά, υπό την ισχύ του προηγούμενου ήδη καταργηθέντος μισθολογίου και
προφανώς τα αποτελέσματα της δικαστικής αυτής κρίσης θα καταλάβουν τους ενάγοντες και μόνο αυτών των αγωγών.
Τούτο διότι οι επίδικες μισθολογικές παροχές αντιμετωπίζονται κάθε φορά
ενταγμένες στο ορισμένο και συγκεκριμένο μισθολόγιο το οποίο ισχύει
κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα.
Τούτων δοθέντων, η όποια απόφαση υπό την θετική της εκδοχή, ουδεμία επίδραση ασκεί ούτε σχετική υποχρέωση συμμόρφωσης προς την Διοίκηση θεμελιώνει για το χρονικό
διάστημα από 01-01-2017 και μετά,
λόγω εφαρμογής νέων μισθολογικών
ρυθμίσεων αυτών του Ν. 4472/2017.
Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι τον Μάρτιο του
2017 που εκδικάσθηκαν (;) ή κατατέθηκαν σχετικές αγωγές δεν είχε κοινοποιηθεί από το Υπουργείο
Οικονομικών η εφαρμοστική εγκύκλιος του νέου μισθολογίου. Τούτο έγινε μόλις
την 19-07-2017. Μέχρι το χρονικό εκείνο σημείο τα στελέχη της ΕΛΑΣ
εξακολουθούσαν ουσιαστικά να αμείβονται με το προηγούμενο μισθολόγιο.
Με άλλα λόγια η κρίση που αναμένεται από το ΣτΕ θα αφορά την νομιμότητα
κατάργησης των επιδομάτων εορτών και αδείας, υπό το καθεστώς του καταργηθέντος
μισθολογίου και ουδόλως συνδέεται με
το νέο μισθολόγιο της ΕΛΑΣ. Για
παράδειγμα εάν οι διατάξεις του νέου μισθολογίου (Ν. 4472/2017), των στελεχών
της ΕΛΑΣ προέβλεπαν αυξήσεις 20%, σε
σχέση με τις αποδοχές τους του Ιουλίου του 2012, είναι προφανές ότι δεν θα ήταν
δυνατόν να εντοπισθούν ισχυρά νομικά ερείσματα και επιχειρήματα, ούτε να
αρθρωθεί αξιόπιστος λόγος για την διεκδίκηση υπό την ισχύ του νέου μισθολογίου
των επιδομάτων αυτών (εορτών και αδείας). Τούτο διότι το επίπεδο των αποδοχών
στο υποθετικό αυτό ενδεχόμενο, θα ήταν τέτοιο, που θα υπερκάλυπτε τα όρια που
είχε θέσει το ΣτΕ (επίπεδο Ιουλίου 2012) ως προς τις ληπτέες αποδοχές, ώστε να
μην εντοπίζεται πρόσφορο πεδίο διεκδίκησης.
Σε κάθε περίπτωση για την δυνατότητα της διεκδίκησης των μισθολογικών
αυτών παροχών υπό την ισχύ του προηγούμενου μισθολογίου επαναφέρονται αυτούσιες οι ταυτόσημες κατά γράμμα σκέψεις
των αποφάσεων 2192/2014 και 4327/2014
ολομελειών ΣτΕ και Ελεγκτικού Συνεδρίου:
«Περαιτέρω, με τα δεδομένα που ίσχυαν κατά τον χρόνο της δημοσιεύσεως του Ν. 4093/2012 οι συγκεκριμένες μειώσεις
(αναφέρεται στις μειώσεις βασικού μισθού και επιδομάτων που συγκροτούν τις
βασικές αποδοχές) των αποδοχών των στρατιωτικών των Ενόπλων δυνάμεων και των
σωμάτων ασφαλείας, που επήλθαν με το νόμο αυτό αποκλειστικά με βάση το ανωτέρω καθαρώς
αριθμητικό κριτήριο συνυπολογιζόμενες με
την πλήρη κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας, τις υπόλοιπες μειώσεις που, κατά τα ανωτέρω, επεβλήθησαν διαδοχικώς στις
αποδοχές των στρατιωτικών και τις αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις, υπερβαίνουν, λόγω του σωρευτικού
τους αποτελέσματος και της εκτάσεώς τους, το όριο που θέτουν οι
συνταγματικές αρχές της ισότητας στα δημόσια βάρη.....».
Από τα παραπάνω κριθέντα συνάγεται σαφώς
και πέραν πάσης αμφισβήτησης, ότι τόσο το ΣτΕ όσο και το Ελεγκτικό Συνέδριο
(για τους συνταξιούχους) έκριναν αντισυνταγματικές και παράνομες τις μειώσεις
των βασικών μισθών και λοιπών επιδομάτων που συγκροτούν τις βασικές αποδοχές
των Στελεχών ΕΛΑΣ και των αμειβομένων γενικότερα με ειδικά μισθολόγια (δικαστές κλπ), επειδή
ακριβώς είχαν προηγηθεί ήδη αντίστοιχες μειώσεις αλλά και η πλήρης
κατάργηση των επιδομάτων των εορτών και αδείας. Παρά λοιπόν το γεγονός ότι
δεν είχε προσβληθεί δικαστικά η κατάργηση των παροχών αυτών, τα ανώτατα
Δικαστήρια με τον έμμεσο αυτό τρόπο έκριναν οριακά ως νόμιμη την πλήρη
κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας. Στην λογική δε αυτή, οι αποφάσεις
της Ολομέλειας επέβαλαν την επαναφορά των βασικών αποδοχών στα επίπεδα του
2012. Η δε παραπάνω εκτίμηση, δεν αποτελεί προϊόν νομικής εμβάθυνσης αλλά απλής
ανάγνωσης και γραμματικής ερμηνείας των παραπάνω αποφάσεων των ανωτάτων
δικαστηρίων.
Συμπερασματικά, πεποίθησή μας, ως αποτέλεσμα μελέτης των δεδομένων, είναι ότι υπό την ισχύ του νέου
μισθολογίου (Ν. 4472/2017) κάθε δυνατότητα διεκδίκησης των παροχών αυτών, για
τη διετία 2017-2018, παύει μετά την 31-12-2018, εάν δεν μεσολαβήσουν οι
ενέργειες που απαιτούνται, δικαστικές και εξώδικες.
ΜΕ
ΕΚΤΙΜΗΣΗ
Αθήνα 15/10/2018
|
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΓΟΣ
ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ
Οδός Γ. Βοστάνη 32. Τ.Κ. 811 32 Μυτιλήνη
ΤΗΛ. : 2251040478 - 2251301624 - FAX : 2251040479
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου